مراسم گلاب گیری در میمند

سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 1048 بازدید کننده گروه جاذبه های گردشگری فارس

تاریخچه گلاب گیری میمند

محققان و تاریخ نگاران، بر اساس اسناد تاریخی، و آثار به جای مانده از کارخانه‌های تولید گلاب شهر میمند در استان فارس را نخستین مرکز تولیدکنندگان گلاب و به عبارتی مهد و نقطه شروع گل و گلاب ایران و حتی جهان نام می برند.

 گلاب گیری

 

محل گلاب گیری میمند

شهر میمند در چند کیلومتری شرق فیروزآباد و در حدود (110 کیلومتری) شیراز قرار دارد. جمعیت آن تقریباً تماماً به تولید و فروش گلاب مشغول هستند که عمدتاً به بسیاری از مناطق ایران و همچنین به عربستان، هند و جاوه صادر می شود.

 

 مراسم گلاب گیری در میمند

 میمند، یکی از شهرستان‌های ایده آل استان فارس برای بازدید است که این مهم، نه تنها به دلیل حومه برجسته‌اش بلکه به دلیل سنت های محلی و مراسم فرهنگی آن است. بازدیدکنندگان این شانس را خواهند داشت که در جشن‌ها و مراسم منحصر به فرد میراث فرهنگی میمند در طول سال شرکت کنند، اما در این میان، یک جشن به طور استثنایی شناخته شده است: جشنواره گل و گلاب میمند.

 مراسم چیدن گل

 

زمان برگزاری مراسم گلاب گیری در میمند

در پاسخ به سوال، گلاب گیری میمند چه زمانی است؟ باید گفت، جشنواره گل و گلاب گیری در میمند یک رویداد سالانه یک ماهه است که در اردیبهشت ماه در اوج شکوفایی گلهای معطر رز و محمدی برگزار می شود. در این ماه، مزارع گل های رز و محمدی کل منطقه را با عطری پر شور پر می کنند. در همان ساعات اولیه صبح، چیدن گل های محمدی آغاز می شود، در حالی که برگ ها هنوز با شبنم صبحگاهی مرطوب هستند.

 

جشنواره گلاب گیری میمند

جشنواره گلاب میمند همه ساله افراد زیادی را به این شهر می کشاند. در حقیقت، مراسم گلاب گیری در میمند فارس، یک سنت دیرینه است و هر ساله بازرگانان و گردشگران زیادی را به منطقه جذب می کند. این جشنواره فی نفسه سازماندهی شده و دولتی نیست، بلکه یک جنبش عمومی با اهمیت فرهنگی است.

 این جشنواره مملو از فعالیت ها، نمایشگاه ها است که زیبایی های طبیعت و سنت های محلی شهر میمند را جشن می گیرند. فعالیت‌ها شامل چیدن گل محمدی و دیگر گل‌ها از باغات و مزارع، و در نهایت شرکت در مراسم گلاب گیری است که در آن بازدیدکنندگان با فواید محصولات گل محمدی و کاربردهای مختلف آن‌ها آشنا می‌شوند، اجرای زنده و چشیدن محصولات لذیذ گل مانند مربای گل محمدی، شربت خوش عطر و رنگ گل که با استفاده از دستور العمل‌های محلی تهیه می‌شوند.

مردم محلی از عصاره گل برای تولید روغن گل، گلاب، شربت گل محمدی و ... استفاده می کنند. گلاب آنها در بسیاری از غذاهای و صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و از جمله محصولات صادراتی نیز محسوب می شود.    

 

عکس گلاب گیری میمند

 

چشنواره گلاب گیریگلاب گیری 

  

 

         GOLAB GIRI   


مراسم گلاب گیری در میمنداجاره منزل و آپارتمان مبله در شیراز | ایران‌مبله4/25/2023تاریخچه گلاب گیری میمندمحققان و تاریخ نگاران، بر اساس اسناد تاریخی، و آثار به جای مانده از کارخانه&z... تاریخچه گلاب گیری میمندمحققان و تاریخ نگاران، بر اساس اسناد تاریخی، و آثار به جای مانده از کارخانه‌های تولید گلاب شهر میمند در استان فارس را نخستین مرکز تولیدکنندگان گلاب و به عبارتی مهد و نقطه شروع گل و گلاب ایران و حتی جهان نام می برند.  محل گلاب گیری میمندشهر میمند در چند کیلومتری شرق فیروزآباد و در حدود (110 کیلومتری) شیراز قرار دارد. جمعیت آن تقریباً تماماً به تولید و فروش گلاب مشغول هستند که عمدتاً به بسیاری از مناطق ایران و همچنین به عربستان، هند و جاوه صادر می شود.  مراسم گلاب گیری در میمند میمند، یکی از شهرستان‌های ایده آل استان فارس برای بازدید است که این مهم، نه تنها به دلیل حومه برجسته‌اش بلکه به دلیل سنت های محلی و مراسم فرهنگی آن است. بازدیدکنندگان این شانس را خواهند داشت که در جشن‌ها و مراسم منحصر به فرد میراث فرهنگی میمند در طول سال شرکت کنند، اما در این میان، یک جشن به طور استثنایی شناخته شده است: جشنواره گل و گلاب میمند.  زمان برگزاری مراسم گلاب گیری در میمنددر پاسخ به سوال، گلاب گیری میمند چه زمانی است؟ باید گفت، جشنواره گل و گلاب گیری در میمند یک رویداد سالانه یک ماهه است که در اردیبهشت ماه در اوج شکوفایی گلهای معطر رز و محمدی برگزار می شود. در این ماه، مزارع گل های رز و محمدی کل منطقه را با عطری پر شور پر می کنند. در همان ساعات اولیه صبح، چیدن گل های محمدی آغاز می شود، در حالی که برگ ها هنوز با شبنم صبحگاهی مرطوب هستند. جشنواره گلاب گیری میمندجشنواره گلاب میمند همه ساله افراد زیادی را به این شهر می کشاند. در حقیقت، مراسم گلاب گیری در میمند فارس، یک سنت دیرینه است و هر ساله بازرگانان و گردشگران زیادی را به منطقه جذب می کند. این جشنواره فی نفسه سازماندهی شده و دولتی نیست، بلکه یک جنبش عمومی با اهمیت فرهنگی است. این جشنواره مملو از فعالیت ها، نمایشگاه ها است که زیبایی های طبیعت و سنت های محلی شهر میمند را جشن می گیرند. فعالیت‌ها شامل چیدن گل محمدی و دیگر گل‌ها از باغات و مزارع، و در نهایت شرکت در مراسم گلاب گیری است که در آن بازدیدکنندگان با فواید محصولات گل محمدی و کاربردهای مختلف آن‌ها آشنا می‌شوند، اجرای زنده و چشیدن محصولات لذیذ گل مانند مربای گل محمدی، شربت خوش عطر و رنگ گل که با استفاده از دستور العمل‌های محلی تهیه می‌شوند.مردم محلی از عصاره گل برای تولید روغن گل، گلاب، شربت گل محمدی و ... استفاده می کنند. گلاب آنها در بسیاری از غذاهای و صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و از جمله محصولات صادراتی نیز محسوب می شود.     عکس گلاب گیری میمند                 5.0
محصول مورد نظر با موفقیت به سبد خرید شما اضافه گردید