معرفی جاذبه‌های طبیعی اطراف شیراز

شنبه 6 اسفند 1401 1162 بازدید کننده گروه جاذبه های گردشگری فارس

برای آشنایی بیشتر شما با مناطق طبیعی و جاذبه های گردشگری اطراف شیراز در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

آبشار زیبای مارگون

یکی از مناطق بسیار زیبا که در ۴۸ کیلومتری شمال شهر اردکان در استان فارس، جنب روستای مارگون، آبشار زیبای مارگون با 100متر عرض و 70 متر ارتفاع است. طبیعت این منطقه بدلیل وجود آبشار بسیار با طراوت و سرسبز است. بدلیل مسیر آسان و ماشین رو بودن مکانی است که برای مسافران براحتی در دسترس است و همین امر موجب شده که به یکی از مکان‌های شلوغ و پرطرفدار برای گردشگران تبدیل شود. وجود بوته های زرشک و درختان پربار سیب و درختان زالزالک بر لذت گشت و گذار در این منطقه صد چندان افزوده است.

 

آبشار مروارید شهرستان خفر

این آبشار بسیار زیبا  که 75 کیلومتری شهر جهرم واقع شده است که از چشمه های آب گرم و قابل شربی سرچشمه می گیرد که روی سنگ هایی پوشیده از خز فرو می ریزد و بخار آب اطراف آن صحنه ای رویایی از این منطقه ساخته است. خصوصا اگر در فصل زمستان به این منطقه سفر کرده باشید بخار آب ناشی از جوشش چشمه های آب گرم منظره ای رویایی و مسحور کننده بوجود می آورد..

طبیعت این ناحیه مملو از درختان سیب، انار، نخل و گردو است که به زیباییهای این منطقه افزوده است.

 


بند بهمن

یکی از با قدمت‌ترین سدها مربوط به دوران هخامنشیان است که در 50 کیلومتری شهر شیراز روی رودخانه قره آقاج در مسیر جاده ی شیراز-فیروزآباد  - 10 کیلومتر مانده به شهرستان کوار واقع شده است.و حدودا از شهر شیراز 60 دقیقه فاصله زمانی دارد.و قدمت آن به 2500 سال قبل باز می گردد.

این سد زیبا از دو طرف به کوه متصل شده است و حوضچه ای که اب در ان جمع می شود کاملا طبیعی تشکیل شده است و ساخته دست انسان نیست.هرچند در طول سال بعلت فرسایش  بارها مرمت گردیده اما هنوز هم جز مناظر دیدنی و بی نظیر این منطقه محسوب می شود و سبب شده که بسیاری از گردشگران در فصل بهار و تابستان در این ناحیه اتراق کنند.

 بند بهمن

بند بهمن در استان فارس

 

بند امیر

بند امیر در روستای بند امیر از توابع زرقان واقع در 43 کیلومتری شمال شرقی شیراز  با 120 متر طول و 5 متر عرض، سدی تاریخی است که سابقه آن به دوران ساسانیان باز می گردد ولیکن از آنجا که به دستور امیر عضدالدوله  دیلمی از خاندان آل بویه ساخته شد بنام سد امیر شهرت یافت. از شگفتی های ساخت این سد، استفاده از سنگ و ساروج و استحکام آن بدون بکار گیری آهن و وجود ده دستگاه چرخاب است که زیر هر یک از آنها آسیابی سوار است و دارای سیزده چشمه طاق جناغی است که آب از آن جاری شده و سسیصد روستا را آبیاری می کند.

گردشگران این منطقه می توانند حیواناتی مانند: گوسفند کوهی،روباه،گرگ،آهوی نخشیر،موش کوهی را در این منطقه مشاهده کنند.طبیعت بکر و چشم اندازهای اطراف رودخانه تبدیل به یک مکان تفریحی و گردشگری برای دوستداران طبیعت شده است.

 

بند امیر

بند امیر در استان فارس

آبشار فدامی

آبشار فدامی شهرستان داراب در 8 کیلومتری بخش فورگ منطقه فدامی واقع شده است و 135 کیلومتر تا شهر داراب فاصله دارد و از شیراز حدودا 380 کیلومتر فاصله است.برای رسیدن به این ابشار از منطقه فدامی باید از مسیری ناهموار و خاکی گذر کنید.

این  آبشار در گذشته با عرض 800 متر و ارتفاع12 تا20 متر عریض ترین آبشار ایران محسوب می شد اما به دلیل استفاده بی رویه کشاورزان از آب این آبشار و خشکسالی های متوالی عرض آن به 200 متر کاهش یافته است.

موضوعی که این آبشار را به یکی از جذابترین مناطق دیدنی خصوصا در فصل زمستان تبدیل کرده است دارا بودن 4 نوع آب مختلف شور،شیرین وگرم و سرد است که این آب ها در 20 کیلومتری آبشار با هم ترکیب می شوند و استخر طبیعی زیبایی را به وجود می آورند.

از شگفتی های و عجایب آبشار فدامی این است که آب این آبشار در فصل زمستان گرم و در فصل تابستان رو به خنکی می رود ! بنابراین مکان مناسبی برای تفریح و آب تنی در همه فصول سال است.

از دیگر جذابیت های این منطقه وجود نخلستان های طلایی زیبا است که به زیبایی این ناحیه صد چندان افزوده است.در اطراف این آبشار پرندگانی چون کبک، بلدرچین، درنا،هوبره وکبوتر و پرندگان مهاجری که راهی جنوب هستند و در اینجا توقف می کنند را می توان همیشه دید .همچنین جانوارانی مانند جوجه تیغی ، گراز،روباه و خرگوش نیز در این منطقه زیست می کنند.

از دیگر تفریحات این منطقه غارنوردی در غارهای اطراف آبشار با عمق های متفاوت است.

دره رغز ، دره کاسه تراشون، چشمه گلابی از دیگر منااطق بکر و زیبای اطراف آبشار واقع در منطقه فدامی است.خصوصا تنگ رغز که به عروس تنگه های ایران معروف است به خاطر داشتن حوضچه های آب قطعه بهشت مانند را درست کرده است که برای گردشگران این منطقه بسیار چشم نواز است. 

 ابشار فدامی

آبشار فدامی

 

آبشار کوهمره سرخی


این آبشار دیدنی که در 75 کیلومتری جنوب غربی شیراز ،جاده شیراز – کازرون قرار گرفته است، شصت متر ارتفاع دارد.آبشار کوهمره سرخی را با نام آبشار رمقان نیز می شناسند. چون در 30 کیلومتری روستای رمقان که پوشیده از شالیزارها و جنگل های چنار و بلوط است واقع شده است.نام این آبشار از زمان صفویه به ثبت رسیده است. معنای کلمه کوهمره یعنی سلسله کوه های زاگرس و فارس که از قدیم قبیله های مختلف د رآن سکونت داشتند که دائما باهم در جنگ بودند اما پس از انقلاب مشروطیت قبیله سرخی در این جا ساکن شدند. نام قدیمتر آن کوهمره شکفت بوده است.منشا پیدایش آبشار کوهمره سرخی،چشمه ابوالخیر است که در دل کوه های کوهمره سرخی جای گرفته است.کوهمره سرخی طبیعتی بی نظیر است که در رشته کوه زاگرس میان جنگل های ماله گاله و کتل شیراز واقع شده است .آب و هوای معتدل این ناحیه بسیار روح نواز است.
متاسفانه جنگل های منطقه کوهمره سرخی جز جنگل های کم درخت محسوب می شود و این بدلیل قطع بی رویه درختان توسط اهالی روستا بخاطر نداشتن گاز و همچنین قاچاق چوب درختان بلوط و وقوع آتش سوزی های زیادی است که در این منطقه رخ داده می باشد. خبر بدتر اینکه هیچ یک از مسئولین مسئولیت این ناحیه را نمی پذیرند.
یکی از جذابیت های دیگر این منطقه چشمه ی زیبای سرخون است که تجربیات خاطره انگیزی را برای بازدید کنندگان رقم می زند.

 

ابشارکوهمرهآبشار کوهمره سرخی


بهشت گمشده (تنگ بستانک)


بهشت گمشده از جاذبه های بسیار دیدینی اطراف شیراز منطقه ای کاملا کوهستانی در 120 کیلومتری شیراز و 8 کیلومتری کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت است.البتهلگر از سمت استان کهکیلویه و بویر احمد بخواهید به دیدن این منطقه بروید فاصله چندانی با این تنگ زیبا ندارید.
اطراف این دشت چشم نواز را شالیزارهای وسیع و جنگل های زیبای بلوط و چنار پوشانده است.در راه رسیدن به این تکه ای از بهشت خدا بر روی زمین با چشمه ها و دریاچه های جوشان زیادی مواجه می شوید که پشت سد درودزن پناهگاه ماهی های کپور شده اند.دورتادور این بهشت را کوه ها مرتفع و درختان کهنسال فرا گرفته اند.کف این تنگه کاملا از سنگ پوشیده شده است و طبیعت آن مملو از درختان گردو ،زالزلاک،چنار،بادام کوهی ،دافنه ،کیکم،تنگرس،بومادران ،آویشن می باشد که خانه سنجاب ایرانی است.همچنین زیستگاه حیواناتی مانند روباه،خارپشت،همستر،خرس قهوه ای و گربه وحشی است.

 

بهشت گمشدهبهشت گمشده

 

تنگ براق

برای رسیدن به تنگ زیبای براق در 80 کیلومتری جنوب غرب شهرستان اقلید، در فاصله 190 کیلومتری شیراز نزدیک شهر سده، حدودا 3 ساعت راه در پیش دارید. برای تجسم طبیعت زیبای این منطقه دره‌ای عمیق پوشیده از درختان سرسبز با رودخانه‌ای در وسط دره را تصور کنید، با آبشارهایی که از صخره ها پایین می ریزد و چشمه هایی که از دل صخره ها می جوشد با هوایی خنک و فرح بخش در فصل تابستان. از قدمت تاریخی این ناحیه همین بس که بگوییم سنگ نبشته هایی تاریخی در این مکان یافت شده است که نشان می دهد شاهپور، پادشاه ساسانی این منطقه بعنوان تفرجگاه انتخاب کرده است.

در سمت چپ دیواره های تنگ براق غاری آهکی وجود دارد که از ان قندیل هایی آهکی آویزان شده است.قطره های آبی که از سقف غار می چکد و کف پوشیده از خز منظره شگفت انگیزی از بهشت را تداعی می کند.

این ناحیه به دلیل کوهستانی یودن تابستان هایی معتدل و زمستان هایی بسیار سرد و برفی دارد بنابراین بهترین زمان سفر به این منطقه اواسط بهار و تابستان است.

اگر از شیراز قصد عزیمت به تنگ براق را دارید بهتر است، ایتدا به اقلید و سپس به شهرستان سده بروید آنگاه بعد از طی مسافت 20 کیلومتر به تنگ براق خواهید رسید.  

 

تنگ براق

تنگ براق در استان فارس

راهنمای جامع سفر به شیراز

// ]]>


معرفی جاذبه‌های طبیعی اطراف شیرازاجاره منزل و آپارتمان مبله در شیراز | ایران‌مبله2/25/2023برای آشنایی بیشتر شما با مناطق طبیعی و جاذبه های گردشگری اطراف شیراز در ادامه این مقاله با ما همراه ... برای آشنایی بیشتر شما با مناطق طبیعی و جاذبه های گردشگری اطراف شیراز در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. آبشار زیبای مارگونیکی از مناطق بسیار زیبا که در ۴۸ کیلومتری شمال شهر اردکان در استان فارس، جنب روستای مارگون، آبشار زیبای مارگون با 100متر عرض و 70 متر ارتفاع است. طبیعت این منطقه بدلیل وجود آبشار بسیار با طراوت و سرسبز است. بدلیل مسیر آسان و ماشین رو بودن مکانی است که برای مسافران براحتی در دسترس است و همین امر موجب شده که به یکی از مکان‌های شلوغ و پرطرفدار برای گردشگران تبدیل شود. وجود بوته های زرشک و درختان پربار سیب و درختان زالزالک بر لذت گشت و گذار در این منطقه صد چندان افزوده است. آبشار مروارید شهرستان خفراین آبشار بسیار زیبا  که 75 کیلومتری شهر جهرم واقع شده است که از چشمه های آب گرم و قابل شربی سرچشمه می گیرد که روی سنگ هایی پوشیده از خز فرو می ریزد و بخار آب اطراف آن صحنه ای رویایی از این منطقه ساخته است. خصوصا اگر در فصل زمستان به این منطقه سفر کرده باشید بخار آب ناشی از جوشش چشمه های آب گرم منظره ای رویایی و مسحور کننده بوجود می آورد..طبیعت این ناحیه مملو از درختان سیب، انار، نخل و گردو است که به زیباییهای این منطقه افزوده است.  بند بهمنیکی از با قدمت‌ترین سدها مربوط به دوران هخامنشیان است که در 50 کیلومتری شهر شیراز روی رودخانه قره آقاج در مسیر جاده ی شیراز-فیروزآباد  - 10 کیلومتر مانده به شهرستان کوار واقع شده است.و حدودا از شهر شیراز 60 دقیقه فاصله زمانی دارد.و قدمت آن به 2500 سال قبل باز می گردد.این سد زیبا از دو طرف به کوه متصل شده است و حوضچه ای که اب در ان جمع می شود کاملا طبیعی تشکیل شده است و ساخته دست انسان نیست.هرچند در طول سال بعلت فرسایش  بارها مرمت گردیده اما هنوز هم جز مناظر دیدنی و بی نظیر این منطقه محسوب می شود و سبب شده که بسیاری از گردشگران در فصل بهار و تابستان در این ناحیه اتراق کنند. بند بهمن در استان فارس بند امیربند امیر در روستای بند امیر از توابع زرقان واقع در 43 کیلومتری شمال شرقی شیراز  با 120 متر طول و 5 متر عرض، سدی تاریخی است که سابقه آن به دوران ساسانیان باز می گردد ولیکن از آنجا که به دستور امیر عضدالدوله  دیلمی از خاندان آل بویه ساخته شد بنام سد امیر شهرت یافت. از شگفتی های ساخت این سد، استفاده از سنگ و ساروج و استحکام آن بدون بکار گیری آهن و وجود ده دستگاه چرخاب است که زیر هر یک از آنها آسیابی سوار است و دارای سیزده چشمه طاق جناغی است که آب از آن جاری شده و سسیصد روستا را آبیاری می کند.گردشگران این منطقه می توانند حیواناتی مانند: گوسفند کوهی،روباه،گرگ،آهوی نخشیر،موش کوهی را در این منطقه مشاهده کنند.طبیعت بکر و چشم اندازهای اطراف رودخانه تبدیل به یک مکان تفریحی و گردشگری برای دوستداران طبیعت شده است. بند امیر در استان فارسآبشار فدامیآبشار فدامی شهرستان داراب در 8 کیلومتری بخش فورگ منطقه فدامی واقع شده است و 135 کیلومتر تا شهر داراب فاصله دارد و از شیراز حدودا 380 کیلومتر فاصله است.برای رسیدن به این ابشار از منطقه فدامی باید از مسیری ناهموار و خاکی گذر کنید.این  آبشار در گذشته با عرض 800 متر و ارتفاع12 تا20 متر عریض ترین آبشار ایران محسوب می شد اما به دلیل استفاده بی رویه کشاورزان از آب این آبشار و خشکسالی های متوالی عرض آن به 200 متر کاهش یافته است.موضوعی که این آبشار را به یکی از جذابترین مناطق دیدنی خصوصا در فصل زمستان تبدیل کرده است دارا بودن 4 نوع آب مختلف شور،شیرین وگرم و سرد است که این آب ها در 20 کیلومتری آبشار با هم ترکیب می شوند و استخر طبیعی زیبایی را به وجود می آورند.از شگفتی های و عجایب آبشار فدامی این است که آب این آبشار در فصل زمستان گرم و در فصل تابستان رو به خنکی می رود ! بنابراین مکان مناسبی برای تفریح و آب تنی در همه فصول سال است.از دیگر جذابیت های این منطقه وجود نخلستان های طلایی زیبا است که به زیبایی این ناحیه صد چندان افزوده است.در اطراف این آبشار پرندگانی چون کبک، بلدرچین، درنا،هوبره وکبوتر و پرندگان مهاجری که راهی جنوب هستند و در اینجا توقف می کنند را می توان همیشه دید .همچنین جانوارانی مانند جوجه تیغی ، گراز،روباه و خرگوش نیز در این منطقه زیست می کنند.از دیگر تفریحات این منطقه غارنوردی در غارهای اطراف آبشار با عمق های متفاوت است.دره رغز ، دره کاسه تراشون، چشمه گلابی از دیگر منااطق بکر و زیبای اطراف آبشار واقع در منطقه فدامی است.خصوصا تنگ رغز که به عروس تنگه های ایران معروف است به خاطر داشتن حوضچه های آب قطعه بهشت مانند را درست کرده است که برای گردشگران این منطقه بسیار چشم نواز است.  آبشار فدامی آبشار کوهمره سرخیاین آبشار دیدنی که در 75 کیلومتری جنوب غربی شیراز ،جاده شیراز – کازرون قرار گرفته است، شصت متر ارتفاع دارد.آبشار کوهمره سرخی را با نام آبشار رمقان نیز می شناسند. چون در 30 کیلومتری روستای رمقان که پوشیده از شالیزارها و جنگل های چنار و بلوط است واقع شده است.نام این آبشار از زمان صفویه به ثبت رسیده است. معنای کلمه کوهمره یعنی سلسله کوه های زاگرس و فارس که از قدیم قبیله های مختلف د رآن سکونت داشتند که دائما باهم در جنگ بودند اما پس از انقلاب مشروطیت قبیله سرخی در این جا ساکن شدند. نام قدیمتر آن کوهمره شکفت بوده است.منشا پیدایش آبشار کوهمره سرخی،چشمه ابوالخیر است که در دل کوه های کوهمره سرخی جای گرفته است.کوهمره سرخی طبیعتی بی نظیر است که در رشته کوه زاگرس میان جنگل های ماله گاله و کتل شیراز واقع شده است .آب و هوای معتدل این ناحیه بسیار روح نواز است.متاسفانه جنگل های منطقه کوهمره سرخی جز جنگل های کم درخت محسوب می شود و این بدلیل قطع بی رویه درختان توسط اهالی روستا بخاطر نداشتن گاز و همچنین قاچاق چوب درختان بلوط و وقوع آتش سوزی های زیادی است که در این منطقه رخ داده می باشد. خبر بدتر اینکه هیچ یک از مسئولین مسئولیت این ناحیه را نمی پذیرند.یکی از جذابیت های دیگر این منطقه چشمه ی زیبای سرخون است که تجربیات خاطره انگیزی را برای بازدید کنندگان رقم می زند. آبشار کوهمره سرخیبهشت گمشده (تنگ بستانک)بهشت گمشده از جاذبه های بسیار دیدینی اطراف شیراز منطقه ای کاملا کوهستانی در 120 کیلومتری شیراز و 8 کیلومتری کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت است.البتهلگر از سمت استان کهکیلویه و بویر احمد بخواهید به دیدن این منطقه بروید فاصله چندانی با این تنگ زیبا ندارید.اطراف این دشت چشم نواز را شالیزارهای وسیع و جنگل های زیبای بلوط و چنار پوشانده است.در راه رسیدن به این تکه ای از بهشت خدا بر روی زمین با چشمه ها و دریاچه های جوشان زیادی مواجه می شوید که پشت سد درودزن پناهگاه ماهی های کپور شده اند.دورتادور این بهشت را کوه ها مرتفع و درختان کهنسال فرا گرفته اند.کف این تنگه کاملا از سنگ پوشیده شده است و طبیعت آن مملو از درختان گردو ،زالزلاک،چنار،بادام کوهی ،دافنه ،کیکم،تنگرس،بومادران ،آویشن می باشد که خانه سنجاب ایرانی است.همچنین زیستگاه حیواناتی مانند روباه،خارپشت،همستر،خرس قهوه ای و گربه وحشی است. بهشت گمشده تنگ براقبرای رسیدن به تنگ زیبای براق در 80 کیلومتری جنوب غرب شهرستان اقلید، در فاصله 190 کیلومتری شیراز نزدیک شهر سده، حدودا 3 ساعت راه در پیش دارید. برای تجسم طبیعت زیبای این منطقه دره‌ای عمیق پوشیده از درختان سرسبز با رودخانه‌ای در وسط دره را تصور کنید، با آبشارهایی که از صخره ها پایین می ریزد و چشمه هایی که از دل صخره ها می جوشد با هوایی خنک و فرح بخش در فصل تابستان. از قدمت تاریخی این ناحیه همین بس که بگوییم سنگ نبشته هایی تاریخی در این مکان یافت شده است که نشان می دهد شاهپور، پادشاه ساسانی این منطقه بعنوان تفرجگاه انتخاب کرده است.در سمت چپ دیواره های تنگ براق غاری آهکی وجود دارد که از ان قندیل هایی آهکی آویزان شده است.قطره های آبی که از سقف غار می چکد و کف پوشیده از خز منظره شگفت انگیزی از بهشت را تداعی می کند.این ناحیه به دلیل کوهستانی یودن تابستان هایی معتدل و زمستان هایی بسیار سرد و برفی دارد بنابراین بهترین زمان سفر به این منطقه اواسط بهار و تابستان است.اگر از شیراز قصد عزیمت به تنگ براق را دارید بهتر است، ایتدا به اقلید و سپس به شهرستان سده بروید آنگاه بعد از طی مسافت 20 کیلومتر به تنگ براق خواهید رسید.   تنگ براق در استان فارسراهنمای جامع سفر به شیراز// ]]>5.0
محصول مورد نظر با موفقیت به سبد خرید شما اضافه گردید