20 مورد از معروف ترین غذاهای اصیل شیراز

دوشنبه 22 اسفند 1401 750 بازدید کننده گروه جاذبه های گردشگری فارس

چشیدن غذاهای شیرازی یکی از ماندگارترین بخش‎‌‌های سفر برای افرادی است که به این شهر زیبا و خوش آب و هوا به مسافرت می‌روند. همانطور که می‌دانید شیراز به شهر بهار نارنج شهرت دارد و به خصوص در فصل بهار میزبان مسافرهای بسیاری از شهرها و کشورهای مختلف می‌باشد. گروه تحریریه ایران مبله در این مقاله قصد دارد تا انواع غذاهای شیرازی را به شما معرفی کند تا اگر برای نوروز 1402 برنامه سفر به شیراز را دارید علاوه بر بازدید از جاذبه‌های گردشگری، از این غذاها غافل نشوید. بی تردید می‌توان مزه‌ی کلم پلو به همراه سالاد شیرازی و آش سبزی را تا آخر عمر به عنوان یک خاطره از شیراز در ذهن خود نگه دارید چون دقیقاً متناسب با حال‌و‌هوای این شهر است.

 

انواع پلوهای شیرازی

 

 1. کلم پلو شیرازی:

از پرطرفدارترین غذاهای محلی شیراز می‌توان به کلم پلو شیرازی اشاره کرد. این غذا علاوه بر شیراز در شهرهای دیگر هم تهیه می‌شود اما در اصل یکی از غذاهای اصیل شیرازی محسوب می‌شود. کلم پلوی شیرازی شامل پیاز، گوشت چرخی، آرد نخودچی، برنج، کلم قمری، ادویه و سبزی‌های‌ معطر مانند ریحان، شوید، تره و ترخون می‌باشد.

برای تهیه این غذا ابتدا باید کلم قمری را خرد کنیم، با پیاز تفت دهیم و سپس ادویه و سبزی‌های معطر را به آن اضافه کنیم. برنج را آبکش می‌کنیم و در نهایت با مواد قبلی مخلوط می‌کنیم. گوشت چرخی را با پیاز خرد شده، آرد نخودچی و ادویه ورز می‌دهیم و با این مواد کوفته‌های ریز درست می‌کنیم. کوفته‌ها را با روغن و کمی آبلیمو سرخ کرده و به غذا اضافه می‌کنیم. این غذا معمولا با سبزی، ماست یا دوغ محلی سرو می‎شود.

کلم پلو شیرازی

 

 2. شکر پلو:

یکی از غذاهای شیرین شیرازی، شکر پلو نام دارد. این غذای محبوب شامل برنج، شکر، زعفران، خلال بادام، خلال پسته و خلال پوست نارنگی یا پرتقال می‌شود. برای تهیه این غذا ابتدا شکر را با آب و زعفران حل می‌کنیم. قبل از دم کشیدن برنج، این شربت را به آن اضافه می‌کنیم. برای تزئین این غذا می‌توان از خلال بادام، خلال پسته و خلال پوست نارنگی یا پرتقال استفاده کرد. این غذا معمولا با خورشت قیمه سرو می‌شود.

شکر پلو

 

3. قنبر پلو:

قنبرپلو یکی از غذاهای سنتی شیراز است که از گزینه‌های محبوب در مهمانی‌ها محسوب می‌شود. این غذا شامل پیاز، گوشت چرخی، برنج، آرد نخودچی، انار یا رب انار، مغز گردو، کشمش و ادویه است. برای تهیه این غذا ابتدا باید پیاز را با مغز گردو، کشمش و رب انار مخلوط کنیم. با گوشت چرخی کوفته‌های ریز درست می‌کنیم. برنج را آبکش می‌کنیم و در نهایت با مواد قبلی مخلوط می‌کنیم. این غذا معمولا با سالاد شیرازی سرو می‌شود.

قنبر پلو

 

 4. شیرازی پلو:

شیرازی‌پلو را می‌توان یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی شیراز نام برد. این غذا شامل برنج، زرشک، پیاز، مرغ، بادمجان، زعفران و ادویه است. همچنین برای تزئین این غذا می‌توان از خلال پسته و خلال پوست نارنگی یا پرتقال استفاده کرد. این غذا معمولا با سالاد شیرازی سرو می‌شود.

شیرازی پلو

 

 5. هویج پلو:

از غذاهای سنتی و اصیل شیرازی می‌توان به هویج پلو اشاره کرد. این غذا شامل برنج، گوشت چرخی، هویج، شکر، زعفران، دارچین، نمک و فلفل است. برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا باید هویج را خلالی کنیم و در روغن تفت دهیم. سپس شکر آب شده را همراه با زعفران به مواد قبلی اضافه کنیم. گوشت چرخی را با دارچین، نمک و فلفل ورز می‌دهیم و با آن کوفته های ریز درست می‌کنیم. آن‌ها را در روغن سرخ می‌کنیم. برنج را آبکش می‌کنیم. مواد مخلوط شده و کوفته‌ها را لایه لایه به برنج اضافه می‌کنیم و تا دم کشیدن برنج صبر می‌کنیم. برای تزئین این غذای محبوب می‌توان از خلال بادام و خلال پسته استفاده کرد.

هویج پلو

 

6. لوبیا پلوی شیرازی:

بهترین غذای سنتی شیراز را می‌توان لوبیا پلوی شیرازی معرفی کرد. این غذا علاوه بر شیراز در شهرهای دیگر هم تهیه می‌شود با این تفاوت که شیرازی‌ها برای تهیه این غذا بجای لوبیا سبز از لوبیا چشم بلبلی استفاده می‌کنند. این غذا شامل برنج، گوشت چرخی یا تکه‌ای، لوبیا چشم بلبلی، شوید، زعفران، دارچین، نمک و فلفل می‌باشد. بعضی افراد برای تهیه این غذای بجای گوشت از مرغ استفاده می‌کنند. این غذا معمولا با سالاد شیرازی سرو می‌شود.

لوبیا پلو شیرازی

 

7. رب پلو:

رب پلو یکی از غذاهای محلی شیراز محسوب می‌شود که شیرازی‌ها برای ناهار و به همراه سالاد شیرازی و سبزی سرو می‌کنند. این غذا شامل برنج، پیاز، رب انار، گردو، کشمش و شکر می‌شود. برای تهیه این غذای لذیذ، ابتدا باید پیاز داغ، کشمش و گردو را با هم ترکیب کنیم. در یک ظرف دیگر روغن، شکر و رب انار را با هم مخلوط می‌کنیم. برنج را آبکش می‌کنیم. مواد رب را به آن اضافه می‌کنیم و در نهایت پیاز داغ، کشمش و گردو را لایه لایه در قسمت میانی برنج می‌ریزیم. جالب است بدانید این غذا به دلیل اینکه گوشت ندارد، برای گیاه‌خواران یک وعده غذایی مناسب محسوب می‌شود.

رب پلو

 

8. دمپختک:

یکی از غذاهای سنتی و محبوب شیراز، دمپختک نام دارد که در همه روزهای سال مخصوصا فصل زمستان طرفدارهای زیادی دارد. این غذا شامل برنج، هویج، عدس، کلم پیچ، ادویه و سبزی‌های معطر مانند ریحان، تره، شوید، جعفری و ترخون است و طرز تهیه آن بسیار آسان می‌باشد. این غذا هم مانند رب پلو به دلیل اینکه گوشت ندارد، برای گیاه‌خواران یک وعده غذایی مناسب محسوب می‌شود.

دمپختک

 

9. آلبالو پلو شیرازی:

آلبالو پلو، یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای شیراز است که معمولا در تابستان تهیه می‌شود. این غذا با گوشت چرخی تهیه می‌شود که در ترکیب با آلبالو طعم خاص و متفاوتی دارد. آلبالو پلو سرشار از کلسیم، منیزیم، سدیم، فسفر و انواع ویتامین‌ها است. این غذا برای شخصی که به بیماری‌های قلبی یا روماتیسمی مبتلا شده باشد، بسیار مفید است.

آلبالوپلو شیرازی

 

اجاره منزل و آپارتمان مبله در شیراز 

 

انواع خوراک‌های شیرازی

 

 10. دوپیازه آلو:

یکی از لذیذترین غذاهای شیرازی، دوپیازه آلو می‌باشد که شیرازی‌ها برای شام و به همراه نان سرو می‌کنند. طرز تهیه این غذا بسیار آسان است و شامل پیاز، سیب زمینی آب پز، گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی و ادویه می‌شود. جالب است بدانید در تهیه این غذا به آلو نیازی ندارید چون در زبان شیرازی آلو همان سیب زمینی است.

دو پیازه آلو

 

11. یخنی نخود:

یخنی نخود از غذاهای سنتی و آبگوشتی شیراز به شمار می‌رود. این غذا در واقع همان آبگوشت بوده و شامل پیاز، گوشت، سیب زمینی، نخود، نمک، فلفل و زردچوبه می‌شود. به ترکیب این غذا لیمو عمانی افزوده نمی‌شود. این غذا معمولا با نان داغ، ترشی و سبزی سرو می‌شود.
یخنی نخود

 

12. یخنی عدس و کلم:

این غذای لذیذ شیرازی شامل ترکیبی از کلم قمری، گوشت چرب، عدس، پیاز، لیمو عمانی و ادویه می‌باشد. همانطور که از نام این غذا مشخص است، آب یخنی را جدا کرده و مخلفات کوبیده شده آن را در کنار آب یخنی سرو می‌کنند.

یخنی عدس و کلم

 

13. قورمه به:

یکی از غذاهای سنتی شیراز قورمه به نام دارد. این غذا شامل به، پیاز، گوشت، شکر، زعفران و ادویه است. این غذا در دسته غذاهای شیرین شیرازی به شمار می‌رود و به دلیل وجود میوه به، طعم خاصی دارد و پرطرفدار است.

قورمه به

 

14. اشکنه شیرازی:

از غذاهای محبوب و اصیل استان فارس می‌توان به اشکنه شیرازی اشاره کرد که بخاطر سبک بودن آن، معمولا در وعده شام سرو می‌شود و علاوه بر شیراز در شهرهای دیگر هم تهیه می‌شود اما طرز تهیه و مواد تشکیل دهنده آن‌ها متفاوت است. این غذا شامل تخم مرغ، سبزی شنبلیله، نعناع خشک، نمک و زردچوبه است. نام دیگر این غذای سنتی شیرازی، آب پیازک می‌باشد.

اشکنه شیرازی

 

15. کوفته هلوی شیرازی:

یکی از غذاهای لذیذ و مخصوص شیراز، کوفته هلوی شیرازی نام دارد. علاوه بر شیراز در شهرهای دیگر هم انواع و اقسام کوفته‌ها تهیه می‌شود اما به جرئت می‌توان گفت کوفته هلوی شیرازی خوشمزه‌ترین آن‌ها است. این غذا شامل پیاز، گوشت چرخی، آرد نخودچی، رب گوجه فرنگی، تخم مرغ، هویج و ادویه می‌باشد. جالب است بدانید بر خلاف نامی که دارد، میوه هلو در مواد تشکیل دهنده این غذا نقشی ندارد و دلیل نامگذاری این غذا بخاطر رنگ و ظاهر آن است. همچنین برای طعم دار کردن مواد میانی این کوفته می‌توان از زرشک، کشمش، پیاز سرخ شده و یا گردو استفاده کرد.

کوفته هلوی شیرازی

 

16. آش سبزی:

از معروف‌ترین غذاهای اصیل شیراز، آش سبزی است که هر مسافری پس از ورود به این شهر سراغ آش مخصوص شیرازی‌ها را می‌گیرد. این آش شامل برنج، گوشت، عدس، نخود، لوبیا سفید، دارچین، روغن و سبزی‌های معطر مانند تره، ترخون و شوید است. شیرازی‌ها معمولا آش سبزی را در وعده صبحانه سرو می‌کنند و بسیاری از مغازه‌ها هم آن را تهیه و صبح‌ها به فروش می‌رسانند. جالب است بدانید که صبح‌های جمعه جلوی مغازه‌های آش فروشی در سطح شیراز صف‌های طولانی کشیده می‌شود.

آش سبزی

 

17. آش ماست:

آش ماست، یکی دیگر از آش‌های محبوب شیراز به شمار می‌رود. این غذا شامل پیاز، برنج، گوشت، ماست، لپه، ادویه و سبزی‌های معطر مانند شوید و ترخون است و روی آش را با پیاز داغ تزئین می‌کنند. به دلیل وجود ماست، رنگ این آش روشن می‌باشد.

آش ماست

 

18. آش دوغ:

یکی از غذاهای محبوب فصل زمستان برای شیرازی‌ها آش دوغ است. این غذا شامل برنج، گوشت چرخی، لپه، پیاز، ادویه و سبزی‌های معطر مانند شوید، نعنا خشک، ترخون می‌باشد.

آش دوغ

 

19. کوفته سبزی شیرازی:

یکی از غذاهای محلی و پرطرفدار شیراز کوفته سبزی است. این غذا شامل پیاز، گوشت چرخی، نخود و سبزی‌های معطر مانند ترخون، شوید، گشنیز، مرزه و تره می‌باشد. جالب است بدانید که اندازه کوفته سبزی نسبت به بقیه کوفته‌ها کمی بزرگتر است. این غذا معمولا با نان داغ و سبزی تازه سرو می‌شود.

کوفته سبزی شیرازی

 

20. آش انار:

یکی از آش‌های سنتی شیراز، آش انار محسوب می‌شود که اغلب به مناسبت شب یلدا در شهرهای مختلف ایران نیز تهیه می‌شود. شیرازی‌ها این آش را با ترکیب برنج و لپه و گوشت چرخی تهیه می‌کنند، در حالی که در برخی از شهرها از حبوبات یا بلغور استفاده می‌شود. سبزی این آش شامل سبزی‌های معطری مانند تره ، گشنیز ، جعفری و اسفناج می‌باشد. در نهایت آب انار و رب انار هم از مواد تشکیل دهنده اصلی این آش است که به آن افزوده می‌شود. برای تزئین این آش از پیاز داغ، نعنا داغ و دانه‌های سرخ انار استفاده می‌شود. برخی از افراد، کمی گلپر به منظور عطر و طعم خاص‌تر به این آش اضافه می‌کنند.

آش انار

 

اگر به دنبال یافتن بهترین رستوران برای غذاهای سنتی شیرازی هستید، گروه تحریریه ایران مبله برای شما بهترین رستوران‌های شیراز با آدرس کامل را گردآوری کرده است.

اجاره منزل مبله در شیراز و سراسر شهرهای ایران

 


20 مورد از معروف ترین غذاهای اصیل شیرازاجاره منزل و آپارتمان مبله در شیراز | ایران‌مبله3/13/2023چشیدن غذاهای شیرازی یکی از ماندگارترین بخش‎‌‌های سفر برای افرادی است که به این شهر زیب... چشیدن غذاهای شیرازی یکی از ماندگارترین بخش‎‌‌های سفر برای افرادی است که به این شهر زیبا و خوش آب و هوا به مسافرت می‌روند. همانطور که می‌دانید شیراز به شهر بهار نارنج شهرت دارد و به خصوص در فصل بهار میزبان مسافرهای بسیاری از شهرها و کشورهای مختلف می‌باشد. گروه تحریریه ایران مبله در این مقاله قصد دارد تا انواع غذاهای شیرازی را به شما معرفی کند تا اگر برای نوروز 1402 برنامه سفر به شیراز را دارید علاوه بر بازدید از جاذبه‌های گردشگری، از این غذاها غافل نشوید. بی تردید می‌توان مزه‌ی کلم پلو به همراه سالاد شیرازی و آش سبزی را تا آخر عمر به عنوان یک خاطره از شیراز در ذهن خود نگه دارید چون دقیقاً متناسب با حال‌و‌هوای این شهر است. انواع پلوهای شیرازی  1. کلم پلو شیرازی:از پرطرفدارترین غذاهای محلی شیراز می‌توان به کلم پلو شیرازی اشاره کرد. این غذا علاوه بر شیراز در شهرهای دیگر هم تهیه می‌شود اما در اصل یکی از غذاهای اصیل شیرازی محسوب می‌شود. کلم پلوی شیرازی شامل پیاز، گوشت چرخی، آرد نخودچی، برنج، کلم قمری، ادویه و سبزی‌های‌ معطر مانند ریحان، شوید، تره و ترخون می‌باشد.برای تهیه این غذا ابتدا باید کلم قمری را خرد کنیم، با پیاز تفت دهیم و سپس ادویه و سبزی‌های معطر را به آن اضافه کنیم. برنج را آبکش می‌کنیم و در نهایت با مواد قبلی مخلوط می‌کنیم. گوشت چرخی را با پیاز خرد شده، آرد نخودچی و ادویه ورز می‌دهیم و با این مواد کوفته‌های ریز درست می‌کنیم. کوفته‌ها را با روغن و کمی آبلیمو سرخ کرده و به غذا اضافه می‌کنیم. این غذا معمولا با سبزی، ماست یا دوغ محلی سرو می‎شود.  2. شکر پلو:یکی از غذاهای شیرین شیرازی، شکر پلو نام دارد. این غذای محبوب شامل برنج، شکر، زعفران، خلال بادام، خلال پسته و خلال پوست نارنگی یا پرتقال می‌شود. برای تهیه این غذا ابتدا شکر را با آب و زعفران حل می‌کنیم. قبل از دم کشیدن برنج، این شربت را به آن اضافه می‌کنیم. برای تزئین این غذا می‌توان از خلال بادام، خلال پسته و خلال پوست نارنگی یا پرتقال استفاده کرد. این غذا معمولا با خورشت قیمه سرو می‌شود. 3. قنبر پلو:قنبرپلو یکی از غذاهای سنتی شیراز است که از گزینه‌های محبوب در مهمانی‌ها محسوب می‌شود. این غذا شامل پیاز، گوشت چرخی، برنج، آرد نخودچی، انار یا رب انار، مغز گردو، کشمش و ادویه است. برای تهیه این غذا ابتدا باید پیاز را با مغز گردو، کشمش و رب انار مخلوط کنیم. با گوشت چرخی کوفته‌های ریز درست می‌کنیم. برنج را آبکش می‌کنیم و در نهایت با مواد قبلی مخلوط می‌کنیم. این غذا معمولا با سالاد شیرازی سرو می‌شود.  4. شیرازی پلو:شیرازی‌پلو را می‌توان یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی شیراز نام برد. این غذا شامل برنج، زرشک، پیاز، مرغ، بادمجان، زعفران و ادویه است. همچنین برای تزئین این غذا می‌توان از خلال پسته و خلال پوست نارنگی یا پرتقال استفاده کرد. این غذا معمولا با سالاد شیرازی سرو می‌شود.  5. هویج پلو:از غذاهای سنتی و اصیل شیرازی می‌توان به هویج پلو اشاره کرد. این غذا شامل برنج، گوشت چرخی، هویج، شکر، زعفران، دارچین، نمک و فلفل است. برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا باید هویج را خلالی کنیم و در روغن تفت دهیم. سپس شکر آب شده را همراه با زعفران به مواد قبلی اضافه کنیم. گوشت چرخی را با دارچین، نمک و فلفل ورز می‌دهیم و با آن کوفته های ریز درست می‌کنیم. آن‌ها را در روغن سرخ می‌کنیم. برنج را آبکش می‌کنیم. مواد مخلوط شده و کوفته‌ها را لایه لایه به برنج اضافه می‌کنیم و تا دم کشیدن برنج صبر می‌کنیم. برای تزئین این غذای محبوب می‌توان از خلال بادام و خلال پسته استفاده کرد. 6. لوبیا پلوی شیرازی:بهترین غذای سنتی شیراز را می‌توان لوبیا پلوی شیرازی معرفی کرد. این غذا علاوه بر شیراز در شهرهای دیگر هم تهیه می‌شود با این تفاوت که شیرازی‌ها برای تهیه این غذا بجای لوبیا سبز از لوبیا چشم بلبلی استفاده می‌کنند. این غذا شامل برنج، گوشت چرخی یا تکه‌ای، لوبیا چشم بلبلی، شوید، زعفران، دارچین، نمک و فلفل می‌باشد. بعضی افراد برای تهیه این غذای بجای گوشت از مرغ استفاده می‌کنند. این غذا معمولا با سالاد شیرازی سرو می‌شود. 7. رب پلو:رب پلو یکی از غذاهای محلی شیراز محسوب می‌شود که شیرازی‌ها برای ناهار و به همراه سالاد شیرازی و سبزی سرو می‌کنند. این غذا شامل برنج، پیاز، رب انار، گردو، کشمش و شکر می‌شود. برای تهیه این غذای لذیذ، ابتدا باید پیاز داغ، کشمش و گردو را با هم ترکیب کنیم. در یک ظرف دیگر روغن، شکر و رب انار را با هم مخلوط می‌کنیم. برنج را آبکش می‌کنیم. مواد رب را به آن اضافه می‌کنیم و در نهایت پیاز داغ، کشمش و گردو را لایه لایه در قسمت میانی برنج می‌ریزیم. جالب است بدانید این غذا به دلیل اینکه گوشت ندارد، برای گیاه‌خواران یک وعده غذایی مناسب محسوب می‌شود. 8. دمپختک:یکی از غذاهای سنتی و محبوب شیراز، دمپختک نام دارد که در همه روزهای سال مخصوصا فصل زمستان طرفدارهای زیادی دارد. این غذا شامل برنج، هویج، عدس، کلم پیچ، ادویه و سبزی‌های معطر مانند ریحان، تره، شوید، جعفری و ترخون است و طرز تهیه آن بسیار آسان می‌باشد. این غذا هم مانند رب پلو به دلیل اینکه گوشت ندارد، برای گیاه‌خواران یک وعده غذایی مناسب محسوب می‌شود. 9. آلبالو پلو شیرازی:آلبالو پلو، یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای شیراز است که معمولا در تابستان تهیه می‌شود. این غذا با گوشت چرخی تهیه می‌شود که در ترکیب با آلبالو طعم خاص و متفاوتی دارد. آلبالو پلو سرشار از کلسیم، منیزیم، سدیم، فسفر و انواع ویتامین‌ها است. این غذا برای شخصی که به بیماری‌های قلبی یا روماتیسمی مبتلا شده باشد، بسیار مفید است. اجاره منزل و آپارتمان مبله در شیراز  انواع خوراک‌های شیرازی  10. دوپیازه آلو:یکی از لذیذترین غذاهای شیرازی، دوپیازه آلو می‌باشد که شیرازی‌ها برای شام و به همراه نان سرو می‌کنند. طرز تهیه این غذا بسیار آسان است و شامل پیاز، سیب زمینی آب پز، گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی و ادویه می‌شود. جالب است بدانید در تهیه این غذا به آلو نیازی ندارید چون در زبان شیرازی آلو همان سیب زمینی است. 11. یخنی نخود:یخنی نخود از غذاهای سنتی و آبگوشتی شیراز به شمار می‌رود. این غذا در واقع همان آبگوشت بوده و شامل پیاز، گوشت، سیب زمینی، نخود، نمک، فلفل و زردچوبه می‌شود. به ترکیب این غذا لیمو عمانی افزوده نمی‌شود. این غذا معمولا با نان داغ، ترشی و سبزی سرو می‌شود. 12. یخنی عدس و کلم:این غذای لذیذ شیرازی شامل ترکیبی از کلم قمری، گوشت چرب، عدس، پیاز، لیمو عمانی و ادویه می‌باشد. همانطور که از نام این غذا مشخص است، آب یخنی را جدا کرده و مخلفات کوبیده شده آن را در کنار آب یخنی سرو می‌کنند. 13. قورمه به:یکی از غذاهای سنتی شیراز قورمه به نام دارد. این غذا شامل به، پیاز، گوشت، شکر، زعفران و ادویه است. این غذا در دسته غذاهای شیرین شیرازی به شمار می‌رود و به دلیل وجود میوه به، طعم خاصی دارد و پرطرفدار است. 14. اشکنه شیرازی:از غذاهای محبوب و اصیل استان فارس می‌توان به اشکنه شیرازی اشاره کرد که بخاطر سبک بودن آن، معمولا در وعده شام سرو می‌شود و علاوه بر شیراز در شهرهای دیگر هم تهیه می‌شود اما طرز تهیه و مواد تشکیل دهنده آن‌ها متفاوت است. این غذا شامل تخم مرغ، سبزی شنبلیله، نعناع خشک، نمک و زردچوبه است. نام دیگر این غذای سنتی شیرازی، آب پیازک می‌باشد. 15. کوفته هلوی شیرازی:یکی از غذاهای لذیذ و مخصوص شیراز، کوفته هلوی شیرازی نام دارد. علاوه بر شیراز در شهرهای دیگر هم انواع و اقسام کوفته‌ها تهیه می‌شود اما به جرئت می‌توان گفت کوفته هلوی شیرازی خوشمزه‌ترین آن‌ها است. این غذا شامل پیاز، گوشت چرخی، آرد نخودچی، رب گوجه فرنگی، تخم مرغ، هویج و ادویه می‌باشد. جالب است بدانید بر خلاف نامی که دارد، میوه هلو در مواد تشکیل دهنده این غذا نقشی ندارد و دلیل نامگذاری این غذا بخاطر رنگ و ظاهر آن است. همچنین برای طعم دار کردن مواد میانی این کوفته می‌توان از زرشک، کشمش، پیاز سرخ شده و یا گردو استفاده کرد. 16. آش سبزی:از معروف‌ترین غذاهای اصیل شیراز، آش سبزی است که هر مسافری پس از ورود به این شهر سراغ آش مخصوص شیرازی‌ها را می‌گیرد. این آش شامل برنج، گوشت، عدس، نخود، لوبیا سفید، دارچین، روغن و سبزی‌های معطر مانند تره، ترخون و شوید است. شیرازی‌ها معمولا آش سبزی را در وعده صبحانه سرو می‌کنند و بسیاری از مغازه‌ها هم آن را تهیه و صبح‌ها به فروش می‌رسانند. جالب است بدانید که صبح‌های جمعه جلوی مغازه‌های آش فروشی در سطح شیراز صف‌های طولانی کشیده می‌شود. 17. آش ماست:آش ماست، یکی دیگر از آش‌های محبوب شیراز به شمار می‌رود. این غذا شامل پیاز، برنج، گوشت، ماست، لپه، ادویه و سبزی‌های معطر مانند شوید و ترخون است و روی آش را با پیاز داغ تزئین می‌کنند. به دلیل وجود ماست، رنگ این آش روشن می‌باشد. 18. آش دوغ:یکی از غذاهای محبوب فصل زمستان برای شیرازی‌ها آش دوغ است. این غذا شامل برنج، گوشت چرخی، لپه، پیاز، ادویه و سبزی‌های معطر مانند شوید، نعنا خشک، ترخون می‌باشد. 19. کوفته سبزی شیرازی:یکی از غذاهای محلی و پرطرفدار شیراز کوفته سبزی است. این غذا شامل پیاز، گوشت چرخی، نخود و سبزی‌های معطر مانند ترخون، شوید، گشنیز، مرزه و تره می‌باشد. جالب است بدانید که اندازه کوفته سبزی نسبت به بقیه کوفته‌ها کمی بزرگتر است. این غذا معمولا با نان داغ و سبزی تازه سرو می‌شود. 20. آش انار:یکی از آش‌های سنتی شیراز، آش انار محسوب می‌شود که اغلب به مناسبت شب یلدا در شهرهای مختلف ایران نیز تهیه می‌شود. شیرازی‌ها این آش را با ترکیب برنج و لپه و گوشت چرخی تهیه می‌کنند، در حالی که در برخی از شهرها از حبوبات یا بلغور استفاده می‌شود. سبزی این آش شامل سبزی‌های معطری مانند تره ، گشنیز ، جعفری و اسفناج می‌باشد. در نهایت آب انار و رب انار هم از مواد تشکیل دهنده اصلی این آش است که به آن افزوده می‌شود. برای تزئین این آش از پیاز داغ، نعنا داغ و دانه‌های سرخ انار استفاده می‌شود. برخی از افراد، کمی گلپر به منظور عطر و طعم خاص‌تر به این آش اضافه می‌کنند. اگر به دنبال یافتن بهترین رستوران برای غذاهای سنتی شیرازی هستید، گروه تحریریه ایران مبله برای شما بهترین رستوران‌های شیراز با آدرس کامل را گردآوری کرده است.اجاره منزل مبله در شیراز و سراسر شهرهای ایران 5.0
محصول مورد نظر با موفقیت به سبد خرید شما اضافه گردید